Her har du nogle forslag til gode kompositioner. Husk dog, at det er kun tips og ikke strenge regler, som du skal følge.
Der er garanteret også mange flere typer end dem vi har nævnt her.
FOKUSPUNKT
Hvad er interessepunktet i din komposition?
Lad ikke beskuerne i stikken, men giv dem noget at fokusere på.
FORENKLING
Sker der for meget i dit billede? Så bør du forenkle det.
Kompositioner med rod kan gøre det svært at finde fokuspunktet.
"RULE OF ODDS"
Et ulige antal elementer i billedet kan opfattes som værende mere
naturligt end et lige antal elementer.
"RULE OF THIRDS"
Inddel din komposition i tredjedele på begge leder.
En ofte brugt teknik er at placere dit fokuspunkt på et af de derved fremkomne kryds.
Også kaldet "Det gyldne snit". Som en generel retningslinje, bør hvert af de 9 felter også have forskelligt udseende / indhold.
SKAB BEVÆGELSE
En stillestående komposition kan være kedelig.
Skab bevægelse i din komposition og brug den til at guide din seers øjne rundt i billedet.
SKÆR IKKE I TO
Undgå at halvere din komposition, for eksempel med horisonten midt i billedet.
VI KAN LIDE TREKANTER
Trekantede kompositioner menes generelt at være mere æstetisk behagelige.
Dette svarer til "Rule of Odds".
SYMMETRI OG REFLEKSIONER
Brug af symmetri (spejling) i motivet, hvor elementer på begge sider af billedet er identiske eller næsten identiske.
Det kan også inkludere refleksioner i vand eller glas, som skaber visuel harmoni.
LEDENDE LINJER
Brug af linjer (som veje, floder, stier eller bygningselementer) til at føre øjet mod motivet eller et bestemt punkt i billedet.
Dette skaber dybde og perspektiv.
FRAMING
Brug af omgivelser eller elementer (døre, vinduer, træer osv.) til at indramme hovedmotivet.
Det fokuserer opmærksomheden på objektet og skaber dybde i billedet.
NEGATIVT RUM
Brug af tomt eller åbent område i billedet omkring hovedmotivet.
Det fremhæver motivet ved at give det mere plads og kan skabe en følelse af enkelhed og minimalisme.
BALANCERING AF ELEMENTER
Når et billede indeholder flere elementer, skal de fordeles i billedet på en måde, der skaber balance.
Et større objekt på den ene side kan balanceres med et mindre objekt eller et tomt område på den anden side.
DYBDEDANNELSE
Brug af perspektiv og lag i billedet for at skabe en følelse af dybde, hvilket giver billedet en tredimensionel følelse.
Dette kan opnås ved hjælp af ledende linjer, forgrund, mellemgrund og baggrund.
SIMPLICITET
Fokusering på et enkelt motiv uden for mange distraktioner.
Det giver et rent og stærkt billede, hvor hovedemnet kan træde frem klart.
MØNSTRE OG STRUKTURER
Brug af gentagne mønstre eller teksturer til at skabe visuel interesse.
Mønstre kan være naturlige eller kunstige og kan give en rytme i billedet.
ASSYMETRI
Modsat symmetri, hvor motivet ikke er centreret.
Asymmetri kan skabe dynamik og bevægelse i billedet, hvilket gør det mere engagerende.
KONTRAST
Brug af kontrast mellem lys og skygge, farver eller teksturer for at fremhæve visse elementer og skabe visuel interesse.
HØJE OG LAVE BILLEDVINKLER
Fotografering fra høje eller lave vinkler kan ændre perspektivet og skabe en dramatisk effekt.
En lav vinkel kan gøre et objekt større og mere imponerende, mens en høj vinkel kan give et mere afslørende eller oversigtspræget billede.
BOKEH
Sløret baggrund (ofte skabt ved at bruge en stor blændeåbning) for at fremhæve motivet i forgrunden.
Dette giver en æstetisk og drømmende effekt.
BEVÆGELSESUSKARPHED
Brug af lang eksponeringstid for at skabe slør i bevægelige objekter.
Dette kan give et indtryk af bevægelse eller dynamik.
SILHOUETTER
Man kan skabe et billede, hvor motivet er i mørke mod en lys baggrund, hvilket resulterer i en silhuet.
Dette skaber en dramatisk effekt og kan fokusere på formen og konturerne af motivet.
HORISONTENS PLACERING
Justering af horisonten i billedet: Lav horisont (som i landskabsbilleder) kan give mere fokus på himlen, mens høj horisont kan fremhæve forgrunden.
BESKÆRING
Strategisk beskæring af billedet for at fjerne distraktioner eller skabe et mere fokuseret komposition.
Det kan også bruges til at skabe en mere intim eller dramatisk effekt.
MINIMALISME
Fokusering på et enkelt motiv eller et meget begrænset antal elementer i billedet.
Dette skaber et klart, rent og ofte meget kraftfuldt billede.
REFLEKSIONER I VAND
Brug af spejlinger i stille vand for at skabe en symmetrisk eller surrealistisk effekt.
FARVEKOMPOSITION
Brug af farver til at skabe stemninger eller fremhæve visse elementer.
Kontrastfarver (f.eks. rød mod grøn) eller komplementære farver kan skabe visuel interesse og dynamik.
FORVENTNING
Indramning af et øjeblik, hvor noget er på vej til at ske (f.eks. et objekt i bevægelse, der nærmer sig kamerats synsfelt), hvilket skaber en følelse af dynamik og forventning.